dimecres, 11 d’abril de 2012

EXPERIÈNCIA INTERCICLES. TALLERS DE PASQUA 2012

EXPERIÈNCIA INTERCICLES CEIP GERMANS OCHANDO
ELS TALLERS DE PASQUA 2012
TEMÀTICA: ELS JOCS OLÍMPICS DE LONDRES 2012

JUSTIFICACIÓ
Fa un temps ens vam adonar que el nostre alumnat estava poc més o menys acostumat a treballar amb els seus companys i companyes de classe i inclús de nivell, però que la resta d’alumnat de l’escola eren, en general, uns grans desconeguts.
Per això, des de ja fa tres cursos, realitzem activitats com aquestos tallers on, durant un període de tres dies l’alumnat conviu en grups on hi ha uns 20 xiquets i xiquetes des d’infantil 3 anys fins a 4t de primària, dirigits i coordinats per alumnes de 5é i 6é i supervisats per un mestre.
D’aquesta manera es potencien les relacions socials, de col·laboració, cooperació i participació dins de l’escola, ja que són xiquets i xiquetes de diferents edats els que composen cada grup i aprenen a treballar tots junts fent una mateixa activitat.
L’alumnat de 5é i 6é els dirigeix i els ajuda assumint així, una tasca de responsabilitat que com alumnes no tenen. A més a més, desenvolupen estratègies de col·laboració i apliquen els aprenentatges a situacions reals dins de l’escola.

OBJECTIUS

Augmentar el grau de socialització entre el nostre alumnat.
Augmentar la implicació a nivell organitzatiu en el centre per part de l’alumnat de 3r cicle.
Augmentar el nivell de responsabilitat de l’alumnat de 3r cicle.
Desenvolupar la creativitat.
Millorar la competència social i ciutadana.
Millorar la competència en autonomia i iniciativa personal.
I segons quins tipus de tallers es facen, poden haver altres objectius com:
Millorar la competència comunicativa.
Millorar la competència artística i cultural.
Millorar la competència de coneixement i interacció amb el món físic.

ORGANITZACIÓ

Aprofitem els tres dies que hi ha abans de les vacances escolars de Setmana Santa per realitzar aquestos tallers.
Al llarg dels dos dies que duren el tallers en sí, tots els xiquets i xiquetes des d’infantil 3 anys fins a 4t de primària realitzen sis tallers diferents, tres cada dia d’un hora i quart cada un. El primer comença a les 900 s’allarga fins les 1015, el segon comença desprès del temps d’esmorzar, és dir de les 1045 fins les 1200 i el tercer es fa per la vesprada des de les 1515 fins les 1630.

Cada un d’estos tallers es fa per triplicat, és dir, hi ha uns seixanta xiquets i xiquetes realitzant la mateixa activitat a l’hora, però en ubicacions diferents (generalment s’aprofiten les aules per fer els tallers de manualitats, poesia... i el gimnàs i patis per fer aquelles que necessiten més espai o s’han de fer a l’aire lliure, com pintar parets, la gimcana, dansa...)
Els alumnes de tercer cicle, que durant els dies dels tallers són els coordinadors i coordinadores, es van reunint periòdicament amb els mestres responsables de cada taller, durant el segon trimestre, per tal de consensuar el desenvolupament de l’activitat, triar materials, decidir espais on ubicar-los, realitzar dissenys, buscar dibuixos si cal, preparar proves i posar-les en pràctica... per tal de veure la viabilitat dels tallers i les problemàtiques que puguen sorgir.
La temàtica dels tallers va variant i la consensuem a principi de curs en claustre, de manera que tenim el primer trimestre per proposar possibles tallers. A l’inici del segon elegim els 6 que més ens agraden i ens distribuïm tot el professorat i l’alumnat de 3r cicle per afinitats.
El pes de l’organització dels tallers, en un principi corresponia als mestres, però volem que cada vegada hi haja més implicació de l’alumnat que els coordina. De fet, cada curs la seua participació ha anat en augment i així ha de continuar.
Cada vegada la participació de l’alumnat amb l’organització i elecció dels tallers ha d’anar en augment, de manera que la seua responsabilitat siga major, desenvolupen la seua creativitat, el treball en grup, etc.

El primer any que ho vam fer l’única premissa que vam dir era que els tallers havien d’estar fets amb material de desfeta, el segon any va anar envers l’univers. El tercer any aprofitant el fet que el centre celebrava el 25 aniversari des de que es va construir.Enguany la temàtica ha segut ELS JOCS OLÍMPICS DE LONDRES 2012

Cada any els tallers canvien,alguns dels quals hem anant fent han segut:
* Pintar les parets del pati amb diversos motius: la mar, animals, instruments...
* Punt de llibre.
* Dansa.
* Construcció d'una milotxa.
* Gimcana.
* Poesia d’Enric Soler i Godes.
* Maraques amb botelletes de iogurt líquid menudes.
* Pot per als llapis fet amb paper de periòdic i un tros de botella de plàstic.
* Un sol fet amb cartró i pinces d’estendre de fusta.
* Hort escolar.
* Plantar plantetes en un potet de iogurt.
Enguany els tallers han segut:
* La gimcana.
* Els murals de la història dels jocs olímpics.
* Papiroflèxia.
* Heptatlon.
* La mascota dels jocs olímpics.
* El karaoke, amb la preparació també de la clausura dels tallers.

AQUESTA EXPERIÈNCIA ENS RESULTA CADA ANY MÉS SATISFACTÒRIA A TOTA LA COMUNITAT EDUCATIVA I ÉS POSSIBLE GRÀCIES AL TREBALL EN EQUIP DE TOTS ELS MESTRES DEL CLAUSTRE DEL CEIP GERMANS OCHANDO, ELS ALUMNES DE TERCER CICLE, QUE COL.LABOREN ACTIVAMENT EN L'ORGANITZACIÓ I COORDINACIÓ DELS TALLERS I ALTRES COMPONENTS DE LA COMUNITAT EDUCATIVA. A TOTS VOSALTRES: